Bestaande H0 Baan

Bestaande H0 Baan

De Historie van de Baan:
De bestaande H0 baan kent een lange historie. De baan is ongeveer 15 jaar geleden gebouwd. Als basis is gebruikt Marklin K-rail.
Dit vanwege de mogelijkheid zowel gelijk- als wisselstroom op dezelfde baan toe te kunnen passen. Dit is er nooit van gekomen.
De baan die is gebouwd is het traject Ede/Wageningen naar Driebergen/Zeist. Waarbij de toenmalige intercity stations inclusief spoor emplacementen exact zijn nagebouwd.

Gebruikte technieken en materialen:
De baan is eerst gedigitaliseerd met Modelspoorbaan aanstuurprogramma Koploper samen met LocalNet HDL elektronische componenten. Koploper was/is een gratis programma, wat op zich wel goed functioneert maar de toekomstontwikkeling(en) van dit programma waren erg onzeker. Daarom heeft de club een aantal jaren geleden besloten over te stappen naar het programma iTrain.
iTrain is veel moderner van opzet, maar ook gevoeliger, dus 1,5 jaar geleden is alle elektronica van de baan volledig opnieuw aangelegd en aangesloten. Dit in een poging het hoofd te bieden aan de vele elektronica en besturings storingen waar deze baan mee kampte. De situatie verbeterde wel, maar het aantal storingen bleef een groot probleem. Desondanks is het toch wel mogelijk
om zo’n 12 treinen onafhankelijk maar wel tegelijk op deze baan te laten rijden. In de tijden dat de baan geen storingen heeft is het een schitterende baan, die wel ruim 30 meter lengte heeft en waar het mogelijk is om met zeer lange treinen te rijden.
De baan trekt op de diverse open dagen altijd heel veel publiek. Want ook de scenery is voortreffelijk nagebouwd.  Verder onderzoek wees echter uit dat een combinatie  van de leeftijd van de Marklin K-rails de bijbehorende wissels en de leeftijd van de besturingselektronica de grootste oorzaak waren van de aanhoudende storingen.  Een heel groot struikelblok is de toenmalige keuze voor de Marklin K-rail. In principe ontworpen in de beginjaren van Marklin voor Marklin Wisselstroom treinen. Bij ons op de club wordt deze baan alleen maar gebruikt voor Digitaal Gelijkstroom materiaal. Dit blijkt een 0.2 mm smallere asbreedte te hebben als de spoorbreedte van de Marklin K-rail. Gevolg is vooral in digitaal bedrijf, gevaarlijke situaties m.b.t. mogelijke kortsluitingen.

Continuiteit van de bestaande H0 baan:
Na veel onderzoek en overleg is besloten om een totaal nieuwe H0 baan te gaan bouwen en de oude baan op termijn te gaan vervangen. Een overgang naar andere rails en wissels zal dermate gevolgen hebben voor de lay-out van de baan, dat jammer genoeg alle bovenleidingen en scenery ook allemaal aangepast of vervangen dienen te worden.
De baan blijft echter zolang mogelijk in de oorspronkelijke staat en dus in bedrijf, tot er voldoende modules van de nieuwe baan gereed zijn.