Zelfbouw Objecten

Modelbaan bouwwerken

Het aankleden van een modelspoorbaan is ook een van de leuke onderdelen van de modelspoor hobby. Een onderdeel daarvan is het zelf bouwen van gebouwen, bruggen, tunnelportalen e.d.
In de meeste modelbouwwinkels kun je ook complete bouwpakketten kopen, maar vaak past dat niet op jouw modelbaan, er zit dan niets anders op om het zelf te bouwen . Op de foto’s zie je enkele voorbeelden van door enkele clubleden gebouwde onderdelen.
Niet iedereen kan en zal zo maar even een van de getoonde bouwwerken kunnen bouwen.

Daarvoor is bij een modelclub heel vaak de kennis en ervaring aanwezig om iedereen die daar interesse in heeft op weg te helpen om na een aantal gevolgde workshops zelf een eigen gebouw te kunnen bouwen. Deze Betoncentrale is gebouwd door Jan Hakvoort. Even als Wim v/d Werken is ook Jan echt een “kunstenaar” op het gebied van zelfbouw projecten. Ook de verkeersbrug op de home pagina van deze website is gebouwd door Jan. Hieronder de foto’s van Jan in actie met de scenery van de N-baan EN de Betoncentrale welke Jan heeft zelf gebouwd (zonder gebruik te maken van een bouwpakket).

 

 

 

Vorm en afmeting
Voor de vorm en de afmetingen wordt meestal in werkelijkheid bestaand bouwwerk gefotografeerd, of via documentatie op internet gebruikt. Het belangrijkste is om een natuurgetrouwe maatvoering te bemachtigen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Materialen
De materialen die voor deze bouwwerken zijn gebruikt, zijn in de betere modelbouwwinkels te koop.
De voor de op de foto’s aangegeven bouwwerken zijn de volgende materiaal gebruikt:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Polystyrol
Dit is een vlakke plasticplaat die in diverse afmetingen te krijgen is met een  dikte vanaf 0,3 mm tot 3 mm, deze platen zijn makkelijk op maat te snijden met een stanleymes en te verlijmen met plasticlijm of als het snel moet drogen met thinner.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Evergreen Stripstyreen
Dit zijn plastic profielen die in zeer veel uitvoeringen en maten te verkrijgen zijn, van vierkant, rechthoekig, rond, buis en alle soorten stalen profiel balken.

Evergreen Styreenplaat
Dit is plasticplaat met een geprofileerde zijde bijv. in muurstenen, straatstenen, tegels e.d.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Messing profielen en draad
Dit is modelbouwmessing dat in allerlei vormen en afmetingen, een beetje vergelijkbaar met de plasticprofielen, verkrijgbaar is , het is zeer goed te solderen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Verf
Hiervoor kun je de meeste modelbouwverven gebruiken, het aanbrengen van de verf gaat het beste met een airbrush.