Ongeveer een jaar geleden ben ik begonnen met het idee om een Clubbaan te willen beginnen met mijn merk Märklin. Eenmaal een banenplan en de nodige handjes bedacht en geworven te hebben ben ik daarna naar ons bestuur gestapt en heb mijn plan voorgelegd. Na een aantal bestuursvergaderingen hebben ik en mijn medeclubleden de goedkeuring gekregen voor de bouw van de Märklin Clubbaan. Op dit moment zijn we zover dat we al ongeveer weten wat we ben en wat we nog nodig hebben. Ik zal met een foto laten zien hoever we al zijn gevorderd.

Het huidige concept is helaas wat aangepast aan de werkelijke situatie. Je kan de werkelijke situatie nl. niet nabouwen op de schaal HO. Het zou wel kunnen met bijv. schaal N of Z. Maar die schaal bezitten wij helaas niet. Het banenplan is het plan wat ik uit een oud Faller boek heb gehaald. Dit boek is speciaal gemaakt voor de M-rails van Märklin en de Faller huisjes uit de toen huidige catalogus. Dus als er nog mensen zijn die wat huisjes uit die tijd(1968-1975) hebben houden wij ons graag aanbevolen. Het plan behelst het Schwarzwald en de omgeving van Villingen-Schwenningen. Het stations plan is het plan wat er toen lag, dus niet het huidige. Aan het huidige plan is de volledige aandacht gevestigd op het goederenvervoer. Daar er heel veel goederentreinen komen en gaan van Freiburg via Villingen-Schwenningen naar Offenburg en/of Triberg naar Stuttgart. U heeft nu dus wel door dat wij gaan rijden met overwegend Duits materiaal.

Het station behelst bijna twee bakken van 1.70 mtr. bij 1.20 mtr. wat erg fors is voor HO, maar ja als we het nog meer inkrimpen, dan houden we helemaal niks meer over van het huidige plan. De andere bakken van 1x 1.70 mtr. bij 1.20 mtr. en 2 mtr bij 1.20 mtr. en 2 mtr bij 0,40 mtr worden door ons de vaste bakken genoemd, omdat dit gedeelte als een soort vaste baan in het gebouw blijft staan. Wij hebben ook zoals andere verenigingen een parade baan t.w. van plm. 6 mtr over het gehele plan. U ziet wij kunnen dan ook met lange goederentreinen rijden. Als U ons plan nog niet kent dan kunt U dat natuurlijk op de clubavonden komen bekijken. Alles wat er nu staat wordt helaas ook weer voor een deel afgebroken daar wij nog niet klaar zijn aan de onderkant van de bakken. Eenmaal dat voor elkaar te hebben kunnen we beginnen met de opbouw van de vaste bakken en ook met het stations gedeelte. De keerlus daarentegen staat ook zo goed als vast, zodat ook hieraan gewerkt kan worden. Op het vaste baan gedeelte van ons plan komt Station Triberg. Station Triberg im Schwarzwald is een middelgroot station. Wij kunnen helaas ook hier niet het hele station bouwen, maar ook weer een klein gedeelte daarvan d.w.z. van de acht(8) sporen kunnen wij er maar drie(3) realiseren. De omgeving wordt ook weer verkleind, zodat wij er toch een leuk geheel van kunnen maken. Op dit station maken wij een uitzondering door er rangeersporen bij te bouwen, want wij moeten toch voorzieningen hebben voor stoom, diesel en tractie. Al met al hebben wij nog een hoop werk te verzetten voordat er ook maar een trein rijdt. Maar misschien kunnen we iets laten zien op de laatste open dag van dit jaar, maar dat betwijfel ik.

Geef een reactie