Demobaantje

Een aantal clubleden van het H0 team werken aan een testbaantje, gebaseerd op Peco H0 rails, Dinamo elektronica, de wissels zullen worden bediend
d.m.v. servo’s. De uiteindelijke aansturing zal worden verzorgd door iTrain. Het testbaantje bestaat uit een stukje recht spoor inclusief een inhaalspoortje. Hierdoor bestaat het railplan ook uit 2 wissels. Alle essentiele elementen, die ook op een uitgebreide modelspoorbaan aanwezig zullen zijn, zijn ook in dit testbaantje opgenomen. Bezoek ook onze Dinamo technologiepagina

Het testbaantje is gereed.  Op de foto kan je ook alle elektronische komponenten zien, de meeste zijn Dinamo elementen. Deze elementen worden gebruikt om het baantje op te delen in verschillende blokken en de besturing van de wissels d.m.v. servo’s mogelijk te maken.
In de onderstaande foto’s zullen alle gebruikte Dinamo komponenten afzonderlijk zichtbaar zijn, even als: de servo’s(beugels), en de voorbeelden van bedradingsschema’s die zullen worden gebruikt.

Op de foto links: De OC32 module. Deze module wordt gebruikt voor de aansturing van alle accessoires op en rondom de spoorbaan en de weg, zoals wissels, ontkoppe-laars, armseinen, daglichtseinen, verkeerslichten en spoorwegovergangen.

Op de foto links: De TM44 module: Deze module wordt gebruikt voor de besturing van analoge en digitale treinen. Een module bestuurt 4 blokken en detecteert een trein in 4 secties per blok. De omvang van de baan bepaalt het aantal benodigde modules.

De foto links toont de RM-U: De centrale controller die zorgt voor alle communicatie tussen de modules en met de PC;

De foto links toont een kant en klare relais module. Deze module is standaard voorzien van 4 relais met verschillende schakelmogelijkheden.

De foto links is een detailfoto van de connector van de aangesloten OC32 module van het testbaantje.

De foto links toont de verschillende spanningsregulatoren voor de verschillende spanningen die er nodig zijn op het testbaantje

De foto links toont 1 van de twee standaard servobeugels die gebruikt gaat worden voor het bedienen van de wissels.
De beugels zijn van roestvrij staal en bieden plaats voor 2 servo’s. De beugels kunnen ook gebruikt worden voor het aansturen van andere objecten dan wissels.

De foto links toont de andere standaard servobeugel, die gebruikt gaat worden om de wissels aan te sturen. Ook deze beugel is van roestvrij staal. Ook deze beugel biedt plaats aan 2 servo’s tegelijkertijd.

De foto links toont een op basis van 3D technologie doorontwikkelde kunststof beugel speciaal voor wissels.
Deze beugel bevat ook de servo, en een microswitch om direct het puntstuk van de wissel mee te kunnen laten schakelen

De foto links toont de vlakke onderkant van de 3D geprinte beugel. De beugel wordt met deze onderkant onder de wissel gemonteerd.
In de meeste gevallen zal de beugel dan onder een plaat komen waar de baan met de wissel opligt.

De foto links toont een op basis van 3D printtechnologie doorontwikkelde kunststof beugel speciaal voor de TM44 module. Door de Covid pandemie, er meer tijd om deze technologie verder uit te nutten en alle voorbereidingenen voor de nieuwe H0 baan verder uit te werken.

De foto links toont de 3D geprinte beugel voor een OC32 module. Alle beugels zijn zo geconstrueerd dat de prinplaten er gemakkelijk in geschoven kunnen worden, en dan vastgeklemd worden. Met een hadomdraai zijn de printkaarten ook van de beugel af te halen.

De foto links toont een op basis van 3D technologie doorontwikkelde kunststof beugel speciaal voor een spanningsregelaar (inclusief display)

De foto links toont de 3D geprinte beugel voor relaismodules. Ook hier weer heel veel gebruiksgemak. De modules zijn heel makkelijk in de beugel te plaatsen en als het moet weer te verwijderen.

De foto links toont een op basis van 3D technologie doorontwikkelde kunststof beugel voor een lichtsluis module (het smalle type).

De foto links toont de 3D geprinte beugel voor de smalle lichtsluismodule met de print in de beugel.
De lichtsluismodules kunnen o.a. worden gebruikt voor detectie van de treinen op een ijkspoor.

De foto links toont een brede lichtsluismodule inclusief de op basis van 3D geprinte montagebeugel.
De lichtsluis wordt d.m.v. de montagebeugel heel makkelijk verticaal gemonteerd.

De foto links toont de brede lichtsluismodule in de 3D geprinte beugel geschoven. De lichtsluismodules kunen enkelvoudig en dubbel (tegenover elkaar) worden gebruikt.

Opmerking1: De laatste witte beugels voor aansturen van de wissels zijn een doorontwikkeling die Maurice heeft gedaan op basis van de roestvrij stalen beugels. De roestvrijstalen beugels zijn meer universeel als de kunststof 3D geprinte beugels. De kunstof beugels zijn meer afgestemd op het bedienden van wissels. Met de roestvrijstalen beugels, waar 2 servo’s tegelijk op kunnen worden gemonteerd, kan je ook andere objecten als een bewegende graafmachine of machines die meer als 1 beweging kunnen mee aansturen.

Opmerking2: Op het moment van de bouw van het demobaantje, was er een keuze gemaakt om i.p.v. Fleischmann H0 Profirails over te stappen naar Peco H0 rails. Nog later in het proces kwamen de leveringsproblemen van PECO H0 Rails naar voren en is de keuze gemaakt voor H0 Roco line rails

Bij het bouwen van een modelbaan is het zaak om een goede administratie te hebben waarin je bedrading of andere zaken zoals instellingen overzichtelijk zijn vastgelegd.

Voor het overzichtelijk documenteren hebben we enkele standaard invulbladen ontwikkeld. (zie de 3 onderstaande foto’s).
Deze bladen (excel bestanden) zijn nu opgezet op het gebruik van het Dinamo systeem en toepassing van OC32 modules. Veel basis gegevens zijn al ingevuld en daardoor wordt het makkelijker om zaken aan te vullen.
Uiteraard zijn deze bestanden ook om te zetten naar een layout geschikt voor andere systemen.

De werking van het demobaantje is ook te volgen via dit korte filmpje op youtube.De komplete Excel bestanden (2 bestanden) van de onderstaande foto’s zijn voor eigen gebruik te downloadenvia de 2 onderstaande links:

bedrading oc32 bestand club-baan V1

standaard bestand vastleggen van bedrading blokken met TM44 V1-1